Algemene verkoopvoorwaarden

Artikel 1: Juridische informatie

Deze algemene verkoopvoorwaarden worden overeengekomen tussen ODES, een bedrijf geregistreerd bij de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO) onder nummer 0771.625.892, met maatschappelijke zetel te Hullekenstraat 110-1, 9200 Dendermonde, België (hierna „ODES”), btw-nummer BE0771.625.892.

Contactgegevens:

En elke professionele of natuurlijke persoon die de website bezoekt www.odes.be en het plaatsen van een bestelling (hierna „de klant” genoemd). Door een bestelling te plaatsen, erkent en aanvaardt de Klant deze Algemene Voorwaarden volledig.

Artikel 2: Doel

Deze algemene voorwaarden beschrijven de bepalingen en voorwaarden voor de verkoop van goederen op afstand tussen ODES en de Klant. Ze omvatten de rechten en plichten van beide partijen.

Artikel 3: Toepasselijkheid

Door een bestelling te plaatsen, erkent de klant deze algemene verkoopvoorwaarden te hebben gelezen en ermee akkoord te gaan. ODES behoudt zich het recht voor om deze voorwaarden op elk gewenst moment te wijzigen. De wijzigingen worden van kracht zodra ze online zijn geplaatst. Elke bestelling impliceert de aanvaarding van de algemene voorwaarden die op dat moment van kracht zijn.

Artikel 4: Bestelling

Bestellingen zijn pas definitief na ontvangst per e-mail aan de verkoopafdeling van ODES, elektronische of handmatige ondertekening van een bestelformulier, een offerte, een proformafactuur. De ontvangst van de betaling, of deze nu gedeeltelijk (aanbetaling) of volledig is, wordt ook beschouwd als een definitieve bestelling. Het bestelformulier en/of de offerte en/of de proformafactuur zal het volgende bevatten:

  • De bestelde producten, hun referentie en beschrijving,
  • Het totale bedrag en de betalingsvoorwaarden,
  • Het afleveradres en de datum (indien van toepassing).

Elke door de klant aangevraagde wijziging van de bestelling kan alleen worden overwogen als deze het onderwerp is van een nieuw bestelformulier, een nieuwe offerte of een nieuwe proformafactuur, verzonden door de verkoopafdeling en aanvaard door de klant. Elke verzilvering van een aanbetaling door de klant impliceert

de conformiteit en validatie van de bestelling, en als zodanig wordt de annulering ervan niet afdwingbaar. In geval van beëindiging of annulering, zelfs gedeeltelijk, van de bestelling op welke datum en om welke reden dan ook, moet het totale bedrag worden betaald zonder enige schade, schade of verlies als gevolg van een dergelijke annulering (voorbereidingskosten, bestellingen van derden, opslag, commissies, enz.). Als er schade of andere boetes worden opgelegd, worden deze toegevoegd aan het totale verschuldigde bedrag.

Artikel 5: Facturatie

Voor elke bestelling wordt een factuur uitgegeven. Facturen worden niet per post verzonden, maar per e-mail, uiterlijk aan het einde van de maand waarin de levering heeft plaatsgevonden. Het factuuradres moet, indien anders dan het afleveradres, worden bevestigd op het moment van de bestelling bij de verkoopafdeling, zodat de factuur naar het juiste adres kan worden gestuurd. Administratiekosten van €20 (exclusief btw) worden in rekening gebracht voor elke wijziging van het factuur- of afleveradres die plaatsvindt na ontvangst van de betaling of de bevestiging van de bestelling door de klant. Voor elke logistieke wijziging (verpakking, leveringsbeperkingen) die plaatsvinden na ontvangst van de betaling of bevestiging van de bestelling door de klant, worden extra kosten van €20 (exclusief btw) in rekening gebracht.

Artikel 6: Levering en levertijden

De volledige leveringskosten worden niet vermeld op het bestelformulier en/of de offerte en/of de proformafactuur. Deze kosten worden bepaald nadat de bestelling van de klant is geplaatst en zijn afhankelijk van verschillende parameters van de bestelling, zoals de aard, het gewicht, het transportmiddel, enz.

Vertragingen in de verzending kunnen in geen geval aanleiding geven tot schadevergoeding of boetes of leiden tot de beëindiging van het Contract door de klant. Naleving van de leveringstermijnen is geen essentiële voorwaarde van het Contract. ODES stelt echter alles in het werk om te zorgen voor een tijdige en snelle levering om aan de eisen van de klant te voldoen en hun zakelijke relatie te behouden. Elk ongeluk of elke schade aan de bestelling tijdens het leveringsproces valt volledig onder de verantwoordelijkheid van de vervoerder. Bijgevolg wijst ODES elke aansprakelijkheid af en kan de klant in dit verband geen aanspraak maken op schadevergoeding tegen ODES.

Artikel 7: Vertrouwelijkheid

ODES verbindt zich ertoe alle door de Klant verstrekte informatie strikt vertrouwelijk te behandelen, zowel tijdens als na de zakelijke relatie. Evenzo moet de klant de vertrouwelijkheid van alle bedrijfsinformatie met betrekking tot ODES respecteren. Schending van deze vertrouwelijkheid kan leiden tot gerechtelijke stappen, schadeclaims of beëindiging van de overeenkomst.

Artikel 8: Vorderingen

De klant is verplicht de geleverde producten bij ontvangst te inspecteren. Het is de verantwoordelijkheid van de klant om te controleren of de kwaliteit en kwantiteit van de geleverde producten overeenstemmen met de overeengekomen voorwaarden. Alle claims met betrekking tot zichtbare gebreken moeten door de klant per e-mail worden ingediend bij ODES binnen 5 werkdagen na de levering van de producten. Producten die door ODES als defect worden erkend, worden ofwel omgeruild of de aankoopprijs wordt gecrediteerd, zonder extra kosten, met uitzondering van elke andere vorm van aansprakelijkheid voor schadevergoeding.

Artikel 9: Prijzen en betalingsvoorwaarden

Alle prijzen zijn uitgedrukt in euro (€), exclusief belastingen en bezorgkosten. De betaling is 30 dagen na de factuurdatum verschuldigd, tenzij anders overeengekomen. Voor de eerste bestelling is betaling vereist op het moment van bestelling. In geval van laattijdige betaling behoudt ODES zich het recht voor om juridische stappen te ondernemen.

Artikel 10: Eigendomsvoorbehoud

De eigendom van de geleverde goederen blijft de exclusieve eigendom van ODES tot volledige betaling van de factuur, in overeenstemming met wet nr. 80 335 van 12 mei 1980, zelfs in geval van uitstel van betaling. Als de goederen worden doorverkocht vóór volledige betaling, is het de verantwoordelijkheid van de klant om de bijbehorende claims over te dragen aan ODES, en alle betalingen voor deze claims moeten onmiddellijk na ontvangst aan ons worden overgemaakt.